Swiatgwiazd.pl Lifestyle Prawa pasażera w przypadku odwołania lotu
fot.: KAPiF

Prawa pasażera w przypadku odwołania lotu

17 grudnia 2024
Autor tekstu: Marta Jeziorna

Odwołanie lotu to sytuacja, która może wywołać stres i zamieszanie, zwłaszcza gdy nie wiemy, jakie prawa nam przysługują i jak najlepiej postępować. Istnieje jednak kilka kroków, które możemy podjąć, aby poradzić sobie w tej sytuacji. Oto poradnik, który pomoże pasażerowi zrozumieć swoje prawa oraz odpowiednie działania, które należy podjąć, gdy lot zostanie odwołany.

Co zrobić w razie odwołanego lotu?

Chociaż nie zdarza się to zbyt często, opóźniony lot z przesiadką lub lot kompletnie odwołany, to koszmar każdego podróżującego. Niestety, niewielu Polaków wie, jak zachować się w razie najczarniejszego ze scenariuszy i - co gorsza - jeszcze mniej wie, jakimi dysponuje w podobnej sytuacji prawami. Co więc robić, gdy nie wszystko poszło zgodnie z planem, a my utknęliśmy na lotnisku?

Pierwszym krokiem w przypadku odwołania lotu jest upewnienie się, że rzeczywiście nastąpiło odwołanie. Linie lotnicze często informują pasażerów o odwołaniu już na kilka godzin przed planowanym odlotem. Możesz sprawdzić status swojego lotu na stronie internetowej przewoźnika, za pomocą aplikacji mobilnej, skontaktować się z obsługą klienta lub sprawdzić ogłoszenia na tablicach informacyjnych w terminalu lotniska.

Warto zapisać numer rezerwacji, ponieważ będzie on wymagany przy ubieganiu się o zwrot lub odszkodow anie.

Warto także zebrać całą dokumentację dotyczącą odwołania lotu. Należy zachować kopię biletu, potwierdzenie odwołania oraz wszystkie inne dokumenty związane z nowym lotem, zakwaterowaniem, posiłkami i innymi kosztami.

Choć nie zawsze można przewidzieć, że lot zostanie odwołany, warto być przygotowanym na takie sytuacje . Kilka kroków, które mogą ułatwić radzenie sobie z odwołaniem lotu:

  • Sprawdzaj status lotu przed wyjazdem na lotnisko.
  • Zarejestruj się na powiadomienia SMS lub e-mailowe, które oferują linie lotnicze.
  • Bądź elastyczny w kwestii alternatywnych lotów lub daty podróży.
  • Zapoznaj się z prawami pasażera w przypadku odwołania lotu, aby wiedzieć, czego możesz oczekiwać.

Przysługujące prawa pasażera - obowiązki linii lotniczych w przypadku odwołania lotu

Jakie prawa przysługują pasażerom, których lot został odwołany i do czego zobowiązane są linie lotnicze?

Zgodnie z unijnym rozporządzeniem (EC) 261/2004, pasażerowie, których lot został odwołany przez linię lotniczą, mogą ubiegać się o różne formy odszkodowania. Wysokość rekompensaty zależy od przyczyny odwołania oraz długości trasy.

Oto kilka kluczowych praw dla pasażera:

  • Alternatywny lot lub zwrot kosztów – w przypadku odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się zwrotu kosztów biletu lub przebookowania na inny lot.
  • Odszkodowanie za odwołany lot – pasażerowie mogą otrzymać odszkodowanie, które wynosi od 250 do 600 euro, w zależności od długości trasy oraz czasu, w którym linie lotnicze poinformowały pasażera o odwołaniu:
  • 250 euro – dla lotów do 1500 km,
  • 400 euro – dla lotów wewnątrzwspólnotowych powyżej 1500 km oraz dla pozostałych lotów o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – dla pozostałych lotów powyżej 3500 km.

Warto pamiętać, że pasażerowie nie mają prawa do odszkodowania, jeśli odwołanie lotu zostało spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami , które były niemożliwe do przewidzenia, np. ekstremalne warunki pogodowe, strajki pracowników portów lotniczych czy zamachy terrorystyczne.

Po odwołaniu lotu, należy jak najszybciej skontaktować się z przedstawicielem linii lotniczej, aby dowiedzieć się, jakie masz opcje. Przewoźnik ma obowiązek zaproponować alternatywny lot , chyba że odwołanie było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami (np. złe warunki pogodowe, strajki pracowników lotniska).

  • Zmiana terminu lotu – linie lotnicze zazwyczaj oferują możliwość przebookowania pasażera na najbliższy dostępny lot.
  • Zwrot pieniędzy – masz prawo do pełnego zwrotu kosztów biletu, jeśli nie akceptujesz innych propozycji.

W przypadku, gdy pasażerowie zostaną zmuszeni do długiego oczekiwania na nowy lot (np. jeśli lot zostanie odwołany na później tego samego dnia lub kolejnego dnia), linie lotnicze mają obowiązek zapewnić odpowiednią pomoc. Należy do niej:

  • Zakwaterowanie – jeśli pasażerowie muszą spędzić noc w miejscu, gdzie pierwotnie miał się odbyć lot, linie lotnicze powinny zapewnić nocleg.
  • Posiłki i napoje – w przypadku długiego oczekiwania pasażerowie mają prawo do posiłków i napojów oraz dostępu do komunikacji, np. telefonów i internetu.

W przypadku odwołania lotu, pasażerowie mogą także rozważyć inne środki transportu, takie jak pociągi, autobusy czy wynajem samochodu. Linie lotnicze mogą zwrócić część kosztów takich środków transportu, jeśli odwołanie lotu było z ich winy.

Reklamacja w razie odwołania lotu - AirCashBack

Jeśli linie lotnicze nie spełnią swoich zobowiązań, pasażerowie mogą zgłosić reklamację i domagać się należnych odszkodowań lub zwrotów.

Reklamację można składać bezpośrednio do przewoźnika, a jeśli nie zostanie rozpatrzona pozytywnie, warto skorzystać z pomocy firm specjalizujących się w ochronie praw pasażerów.

Jeśli Twój lot został odwołany lub opóźniony, warto rozważyć skorzystanie z usług firmy AirCashBack , która specjalizuje się w odzyskiwaniu odszkodowań dla pasażerów linii lotniczych.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że mają prawo do odszkodowania lub po prostu nie ma czasu na zajmowanie się formalnościami związanymi z ubieganiem się o rekompensatę. Firma AirCashBack oferuje pomoc w całym procesie – od analizy sytuacji, przez składanie wniosków, aż po egzekwowanie należnego odszkodowania.

Co więcej, firma działa na zasadzie "no win, no fee", co oznacza, że nie musisz płacić za usługę, jeśli nie otrzymasz odszkodowania. Dzięki doświadczeniu w branży i znajomości przepisów prawnych, AirCashBack może pomóc Ci odzyskać odszkodowanie , które może wynieść nawet 600 euro, co pozwala zrekompensować część kosztów podróży i stresu związanego z odwołaniem lotu.

Obserwuj nas w
autor
Marta Jeziorna

Na co dzień mieszkam w Londynie. Wielkiej Brytanii nie zmieniłabym na żaden inny kraj. Z dziennikarstwem show-biznesowym jestem związana od 2016 roku. Pracowałam w Pudelku i Jastrząb Post. Poza pisaniem dla Świata Gwiazd spełniam się jako zawodowy fotograf i tatuażysta.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@swiatgwiazd.pl
newsy tylko u nas foto telewizja lifestyle quizy