Oscary 2025. Tak polska ekipa reprezentowała ojczyznę w Hollywood. Pokazali kulisy
Oscary 2025 rozdane. Na wielkiej gali, która odbyła się już 97. raz nie zabrakło polskiego akcentu. Kto reprezentował nasz kraj w Hollywood i jak pokazali się na czerwonym dywanie Polacy?
97. ceremonia rozdania Oscarów zakończona
Jak co roku o tej porze, w nocy z 2 na 3 marca polskiego czasu w Hollywood zaroiło się od znanych i lubianych, a wszyscy przybyli tam w jednym celu: by hucznie celebrować największe święto kinematografii, czyli 97. ceremonię wręczenia Oscarów. Już niemal od 100 lat prestiżowe rozdanie nagród Akademii Filmowej przyciąga uwagę całego świata, a o potencjalnych zwycięzcach mówi się tygodniami. Nie inaczej było w tym roku.
Na czerwonym dywanie zjawił się każdy, kto znaczy cokolwiek w przemyśle filmowym: od producentów, scenarzystów i kompozytorów po aktorów i aktorki, którzy swoim talentem przywołują przelewane na papier scenariusze do życia. Nie zabrakło również osobistości z mediów czy świata muzyki, wspierających swoich przyjaciół po fachu. Nie obyło się także bez polskiego akcentu. Ale po kolei.
Kto zdobył w tym roku statuetkę?


Oscary 2025: Lista zwycięzców. Kto wygrał?
Kto odniósł zwycięstwo w tym roku? Poniżej lista zwycięzców w poszczególnych kategoriach. Zdobywców statuetek zaznaczyliśmy pogrubioną czcionką.
Najlepszy film:
- "Konklawe" - Tessa Ross, Juliette Howell, Michael Jackman
- "Anora" - Alex Coco, Samantha Quan, Sean Baker
- "Emilia Pérez" - Pascal Caucheteux, Jacques Audiard
- "Wicked" - Marc Platt
- "The Brutalist" - Brady Corbet, D.J. Gugenheim, Brian Young, Andrew Morrison, Nick Gordon
- "Kompletnie nieznany" - Fred Berger, James Mangold, Alex Heineman
- "G: Część druga" - Mary Parent, Cale Boyter, Tanya Lapointe, Denis Villeneuve
- "I'm Still Here" - Maria Carlota Bruno, Rodrigo Teixeira
- "Substancja" - Coralie Fargeat, Tim Bevan, Eric Fellner
- "Nickel Boys" - Dede Gardner, Jeremy Kleiner, Joslyn Barnes
Najlepsza aktorka w roli głównej:
- Cynthia Erivo - “Wicked”
- Mikey Madison - “Anora”
- Demi Moore - “Substancja”
- Fernanda Torres - “I'm Still Here”
- Karla Sofía Gascón - "Emilia Pérez"
Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej:
- Monica Barbaro - “Kompletnie nieznany”
- Ariana Grande - “Wicked”
- Felicity Jones - “The Brutalist”
- Isabella Rossellini - “Konklawe”
- Zoe Saldaña - "Emilia Pérez"
Najlepszy aktor w roli głównej:
- Adrien Brody - “The Brutalist”
- Timothée Chalamet - “Kompletnie nieznany”
- Colman Domingo - “Sing Sing”
- Ralph Fiennes - “Konklawe”
- Sebastian Stan - "Wybraniec"
Najlepszy aktor w roli drugoplanowej:
- Yura Borisov - “Anora”
- Kieran Culkin - "Prawdziwy ból"
- Edward Norton - “Kompletnie nieznany”
- Guy Paerce - “The Brutalist”
- Jeremy Strong - "Wybraniec"
Najlepsza reżyseria:
- Jacques Audiard - “Emilia Pérez”
- Sean Baker - “Anora”
- Brady Corbet - “The Brutalist”
- Coralie Fargeat - “Substancja”
- James Mangold - "Kompletnie nieznany"
Najlepszy scenariusz adaptowany:
- Jay Cocks, James Mangold - “Kompletnie nieznany”
- Peter Straughan - “Konklawe”
- Jacques Audiard; współpraca: Thomas Bidegain, Léa Mysius, Nicolas Livecchi - “Emilia Pérez”
- Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin, John "Divine G" Whitfield - “Sing Sing”
- RaMell Ross, Joslyn Barnes - "Nickel Boys"
Najlepszy scenariusz oryginalny:
- Moritz Binder, Tim Fehlbaum; współscenarzysta: Alex David - “September 5”
- Sean Baker - “Anora”
- Brady Corbet, Mona Fastvold - “The Brutalist”
- Jesse Eisenberg - “Prawdziwy ból”
- Coralie Fargeat - "Substancja"
Najlepszy film międzynarodowy:
- "Dziewczyna z igłą" (Dania)
- "Emilia Pérez" (Francja)
- "Flow" (Łotwa)
- "I'm Still Here" (Brazylia)
- "Nasienie świętej figi" (Niemcy)
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy:
- Adam J. Graves, Suchitra Mattai - “Anuja”
- Victoria Warmerdam, Trent - “Ik ben geen robot”
- Cindy Lee, Darwin Shaw - “The Last Ranger”
- Sam Cutler-Kreutz, David Cutler-Kreutz - “A Lien”
- Nebojša Slijepčević, Danijel Pek - "Człowiek, który nie mógł siedzieć cicho"
Najlepszy krótkometrażowy film animowany:
- Nicolas Keppens, Brecht Van Elslande - “Beautiful Men”
- Daisuke Nishio, Takashi Washio - “Magic Candies”
- Shirin Sohani, Hossein Molayemi - “In the Shadow of the Cypress”
- Nina Gantz, Stienette Boskloppe - “Bez końca”
- Loïc Espuche, Juliette Marquet - "Yuck!"
Najlepszy pełnometrażowy film animowany:
- Gints Zilbalodis, Matīss Kaža, Ron Dyens, Gregory Zalcman - “Flow”
- Kelsey Mann, Mark Nielsen - “W głowie się nie mieści 2”
- Adam Elliot, Liz Kearney - “Pamiętnik ślimaka”
- Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek- “Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”
- Chris Sanders, Jeff Hermann - "Dziki robot"
Najlepsza muzyka do filmu:
- Daniel Blumberg - “The Brutalist”
- Volker Bertelmann - “Konklawe”
- Clément Ducol, Camille - “Emilia Pérez”
- John Powell, Stephen Schwartz - “Wicked”
- Kris Bowers - "Dziki robot"
Najlepsza piosenka:
- Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt, Bernie Taupin - "Never Too Late" z filmu “Elton John: Never Too Late”
- Clément Ducol, Camille, Jacques Audiard - "El Mal" z filmu “Emilia Pérez”
- Camille, Clément Ducol - "Mi Camino" z filmu “Emilia Pérez”
- Abraham Alexander, Adrian Quesada - "Like A Bird" z filmu “Sing Sing”
- Diane Warren - "The Journey" z filmu "Batalion 6888"
Najlepszy dźwięk:
- Tod A. Maitland, Donald Sylvester, Ted Caplan, Paul Massey, David Giammarco - “Kompletnie nieznany”
- Gareth John, Richard King, Ron Bartlett, Doug Hemphill - “Diuna: Część druga”
- Erwan Kerzanet, Aymeric Devoldère, Maxence Dussère, Cyril Holtz, Niels Barletta - “Emilia Pérez”
- Simon Hayes, Nancy Nugent Title, Jack Dolman, Andy Nelson, John Marquis - “Wicked”
- Randy Thom, Brian Chumney, Gary A. Rizzo, Leff Lefferts - "Dziki robot"
Najlepsze zdjęcia:
- Lol Crawley - “The Brutalist”
- Greig Fraser - “Diuna: Część druga”
- Paul Guilhaume - “Emilia Pérez”
- Ed Lachman - “Maria Callas”
- Jarin Blaschke - "Nosferatu"
Najlepszy montaż:
- Sean Baker - “Anora”
- David Jancso - “The Brutalist”
- Nick Emerson - “Konklawe”
- Juliette Welfling - “Emilia Pérez”
- Myron Kerstein - "Wicked"
Najlepsza scenografia:
- Judy Becker, Patricia Cuccia - “The Brutalist”
- Suzie Davies, Cynthia Sleiter - “Konklawe”
- Patrice Vermette, Shane Vieau - “Diuna: Część druga”
- Craig Lathrop, Beatrice Brentnerová - “Nosferatu”
- Nathan Crowley, Lee Sandales - "Wicked"
Najlepsza charakteryzacja:
- Mike Marino, David Presto, Crystal Jurado - “Inny człowiek”
- Julia Floch Carbonel, Emmanuel Janvier, Jean-Christophe Spadaccini - “Emilia Pérez”
- David White, Traci Loader, Suzanne Stokes-Munton - “Nosferatu”
- Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Marilyne Scarselli - “Substancja”
- Frances Hannon, Laura Blount, Sarah Nuth - "Wicked"
Najlepsze kostiumy:
- Arianne Phillips - “Kompletnie nieznany”
- Lisy Christl - “Konklawe”
- Janty Yates, Dave Crossman - “Gladiator II”
- Linda Muir - “Nosferatu”
- Paul Tazewell - "Wicked"
Najlepsze efekty wizualne:
- Eric Barba, Nelson Sepulveda-Fauser, Daniel Macarin, Shane Mahan - "Obcy: Romulus"
- Luke Millar, David Clayton, Keith Herft, Peter Stubbs - “Better Man”
- Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe, Gerd Nefze - “Diuna: Część druga”
- Erik Winquist, Stephen Unterfranz, Paul Story, Rodney Burke - “Królestwo Planety Małp”
- Pablo Helman, Jonathan Fawkner, David Shirk, Paul Corbould - "Wicked"
Oscary 2025: Polacy na czerwonym dywanie
Chociaż w tym roku nie udało nam się uzyskać ani statuetki, ani nawet nominacji - “Pod wulkanem” Damiana Kocura niestety odpadło w przedbiegach - to na czerwonym dywanie w Hollywood nie obyło się bez polskiego akcentu. Chodzi oczywiście o operatora Michała Dymka i producenta Mariusza Włodarskiego , którzy pracowali nad duńskim kandydatem, filmem “Dziewczyna z igłą”.
Panowie pojawili się na ściance w towarzystwie Magnusa von Horna, reżysera filmu, uznanego i cenionego twórcy, a w social mediach, choć z umiarem, uwiecznili swoją wyprawę na Oscary . Sądząc po zdjęciach oraz zadowolonych minach, mimo tego, że film nie zwyciężył w swojej kategorii, przegrywając z brazylijską produkcją “I'm Still Here", wszyscy bawili się wybornie.
Polskim akcentem był również film “Prawdziwy ból” , który nakręcono na terenie naszego kraju, a który otrzymał statuetkę za najlepszą męską rolę drugoplanową , która powędrowała do Kierana Culkina . Nominowano go również za najlepszy scenariusz oryginalny, ale w tej kategorii Jesse Eisenberg przegrał z “Anorą”.
Miejmy nadzieję, że na 98. rozdaniu, które odbędzie się w przyszłym roku, tym razem uda nam się wystawić prawdziwego polskiego kandydata do Oscara, a może nawet zdobyć statuetkę. Tym razem pozostaje nam się cieszyć, że nasz kraj jest reprezentowany przez tak znakomitych twórców.




