Małgorzata Rozenek, Filip Chajzer i Doda usłyszeli zarzuty od UOKiK. Jest oświadczenie
UOKiK bacznie przygląda się branży medialnej oraz gwiazdom, które regularnie publikują w sieci posty sponsorowane. Okazuje się, że nie wszyscy przestrzegają prawa. W sieci pojawiło się oświadczenie dotyczące gwiazd, które w nieodpowiedni sposób miały oznaczać reklamy. Wśród nich wymieniono Filipa Chajzera, Dodę oraz Małgorzatę Rozenek.
Marketing w social mediach, który prężnie działa dzięki influencerom w ostatnich latach nabrał tempa. Sprawą zainteresował się więc UOKiK, który wychwycił wiele nieprawidłowości. Nieprzestrzeganie prawa wiąże się z wysokimi karami.
Małgorzata Rozenek, Filip Chajzer i Doda usłyszeli zarzuty od UOKiK
Zgodnie z licznymi zapowiedziami, UOKiK faktycznie rozpoczął pracę, dotyczącą kontrolowania działań influencerów. Wielu z nich prężnie działa w mediach społecznościowych, w których przedstawiają produkty i zachęcają do ich zakupu. Kluczowym aspektem w tego typu działaniu jest wyraźne zaznaczenie, że dana relacja czy post jest reklamą.
UOKiK wydało oficjalne oświadczenie, w którym wypunktowano niepoprawne działania gwiazd. Mowa o Filipie Chajzerze, Dodzie i Małgorzacie Rozenek, którzy współpracują z wieloma markami.
— Twórcy w swoich wpisach promują produkty różnych reklamodawców, za co otrzymują wynagrodzenie i nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Tym samym mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru publikowanych postów oraz relacji — wyjaśnia UOKiK.
Wyjaśniono, że dodanie na końcu postu hashtagu ze słowem "współpraca" nie jest odpowiednim oznaczeniem. Podkreślono jednocześnie, że platformy dysponują opcjami, których należy używać podczas reklamowania.
— W swoich publikacjach Chajzer nie ujawnia charakteru treści sponsorowanych, mimo że niektórzy reklamodawcy zamieszczają u siebie analogiczne wpisy z jego wizerunkiem. Dziennikarz poprzestaje na wskazaniu marki produktów - ani nie używa funkcjonalności platformy, ani nie dodaje odpowiednich adnotacji w opisie lub bezpośrednio na zdjęciu czy wideo. Zdarza się, że używa na końcu wpisów oznaczenia #współpraca, który nie pokazuje jasno komercyjnego charakteru działalności — czytamy.
W dalszej części oświadczenia dowiadujemy się również o działaniach Dody, która oznaczała posty sponsorowane dopiero po jakimś czasie. Korzysta tym samym z możliwości edytowania postów.
— W niektórych przypadkach dodaje do swoich postów hashtag #reklama dopiero po kilku dniach od publikacji materiału. Co prawda używa rekomendowanego określenia, jednak dokonuje edycji wpisu po fakcie, a wielu konsumentów nie ma możliwości zapoznania się z tą korektą — wyjaśniono.
Z kolei w przypadku Małgorzaty Rozenek wyjaśniono, że sprawa dotyczy braku posługiwania się funkcjonalnością Instagrama, który ma w sobie opcje, potrzebne do prawidłowego oznaczania postów.
— Małgorzata Rozenek-Majdan poprzestaje jedynie na wskazaniu marki produktów oraz - w niektórych przypadkach - na zamieszczeniu hashtagu #współpraca, który nie wskazuje w sposób jednoznaczny na komercyjny charakter działalności. Zdarzyły się także przypadki umiejscowienia hashtagu #współpraca w sposób niemal niewidoczny dla konsumenta, np. w publikacji Instastory ukryty był pod nazwą profilu w lewym górnym rogu. Ważne, aby komercyjny charakter publikacji był dla konsumentów jasny — czytamy w oświadczeniu.
Kary za błędne oznaczenie reklam
Nieprzestrzeganie prawa, dotyczącego oznaczania postów sponsorowanych i reklam wiążę się z karami. W powyższych przypadkach mówimy o możliwym wprowadzaniu konsumentów w błąd, a także możliwej nieuczciwej praktyce rynkowej. Wspomniano, że w niektórych sytuacjach może być mowa nawet o nieuczciwej konkurencji. Przekazano, że kary za powyższe wykroczenia mogą być wyjątkowo surowe. Wspomniano nawet o nałożeniu kary w wysokości do 10 proc. ich rocznego obrotu.
Oświadczenie prezesa UOKiK zobaczycie poniżej:
Artykuły polecane przez redakcję Świata Gwiazd:#OznaczamReklamy
— UOKiK (@UOKiKgovPL) February 13, 2023
Prezes UOKIK Tomasz Chróstny na temat rynku influencer marketingu ⬇️ pic.twitter.com/o3wyrxqyle
Paulina Krupińska oceniła prawdę Małgorzaty Rozenek w "DDTVN". Zauważa jeden błąd
Remigiusz Mróz i Joanna Opozda mają się ku sobie? Pisarz wymownie zareagował na plotki
Ania Lewandowska szczerze o swoim małżeństwie. "To jest tak duża presja"
Zapraszamy na naszego Instagrama
Jeżeli chcesz się podzielić informacjami na temat gwiazd i nowinek ze świata show-biznesu koniecznie napisz do nas na adres: [email protected].